Mit csinál egy pszichológus, amikor maga alatt van?

sad woman

 

Kedvtelenség, nihill, szomorúság, tehetetlenség, reménytelenség, szorongás, aggodalom, félelem, lelki fájdalom. Nincs kedvem kikelni az ágyból. Nincsenek válaszok a miértekre. Néha jó lenne, ha feladhatnám, de nem egy levélről van szó, hanem az életemről. Soha nem találkoztam még olyan emberrel, aki legalább rövidebb ideig ne élte volna át mindazt, amit fentebb írtam. Nyilván én sem vagyok kivétel ez alól. De a Teremtő egy olyan képességgel áldott meg, – amit nem győzök elégszer hálásan megköszönni – hogy addig-addig forgatom magamban a történteket, az adott helyzetet, míg minden értelmet nem nyer. Olyan, mintha egy Rubik kocka lenne a kezemben és addig forgatom, míg ki nem raktam. És amikor kész, látom, hogy milyen szép színes és egyszerűen csak örülök neki. Szóval jó vagyok ebben, de bevallom a világrekord 5, 25 másodperc még nagyon messze van 😀 De többnyire néhány napnál nem tart tovább, hogy magam alatt legyek. Köszönhető ez annak, hogy számtalan eszköz van a kezemben, amit ilyenkor bevethetek. Mindenki más, ezért biztosan lesz olyan közte, ami Neked szóba sem jöhet. És az az igazság, hogy alkalmanként nekem is változik a repertoár, sőt bővül is folyamatosan.

1. Zene

Általában nálam ez az első fázis. Előkeresek olyan zeneszámokat, amik rezonálnak az érzelmi állapotommal és azokat hallgatom. Nem ritka, hogy egyetlen számot hallgatok a végtelenségig, és mire eljutok oda, hogy eszméletlenül megunjam, az érzelmi töltet is kioldódik belőlem.

2. Tánc

Itt is a zene az alap, csak azok hangulata ellentétes az előző ponttal. Ebben az esetben ugyanis olyan számokat keresek, amitől elkezd lüktetni az ereimben a vér, amitől nem tudok nem mozgásba lendülni, amitől még egy zombinak is kedve lenne életre kelni. Általában nem kell sok idő, hogy már mosolyogjak, bár leginkább azon szoktam, hogy milyen mókásan nézhetek ki kívülről. Ennél már csak egy további lépés van, amikor szinte extázisig visz a tánc a zene hullámán.

3. Testmozgás

Ez a tánc kemény változata és sokkal nagyobb lelkierőt igényel. Amikor az ember maga alatt van, hiába tudja, hogy a mozgás, sport mennyire jót tesz ilyenkor, iszonyat nehezen képes rávenni magát. Pedig amikor a félmaratonra készültem heti 5 edzéssel 3 hónapon át, tudatosult benne, hogy ha rendszeresen sportolok, képtelen vagyok rosszul érezni magam. Néhány száz méter futás után kitisztul a fejem és mire hazaérek, minden melankólia kisöprődik a testemből. Ha nehezen veszed rá magad, kezdd egy kis tánccal bemelegítésképpen, így sokkal könnyebb továbblépned a sportolás terepére.

4. Takarítás

Amikor belül káosz van, felerősödik bennem az igény, hogy rendet tegyek a környezetemben. Na ilyenkor jöhet minden nemszeretem feladat. A fiókok, amit máskor miután kihúztam, azzal a lendülettel tolom is vissza. Jegyzet, papír, számlahegyek. A fürdőszobában a fuga sem menekül. És tuti, hogy a hűtő sem maradhat ki a buliból. Nagyon szeretem a tiszta lakás érzetét és a végére a lelkem is átrendeződik.

5. Meditáció, jóga

Ezt egy kalap alá veszem, ugyanis általában a jógát követi a meditáció nálam. Van egy saját jóga gyakorlatsorom, amit néhány hetente személyre szabnak nekem. Nagyon erős változást indukál bennem, ami a nehezebb időszakban azt is jelentheti, hogy sírva csinálom végig a gyakorlatsort és olyan ellenállás van bennem, mintha a fogamat húznák. De megcsinálom és utána imádom azt a könnyű érzést.  Lassan 5 éve, hogy elsajátítottam a Transzcendentális Meditációt. Egy olyan belső stabilitást tapasztaltam meg általa, amit korábban soha. Végtelenül nagy biztonságot ad, hogy mindig, minden helyzetben a kezemben van ez az “eszköz”. Ha most azt gondolod, hogy Te képtelen vagy lecsendesíteni az elmédet, főleg ilyenkor, akkor elárulok valamit. Nem kell. Itt ugyanis nem az a cél, hogy kiürítsd a fejed. Miközben gondolod a személyes mantrádat, minden gondolatot és érzést könnyedén veszel, hagyod, hogy jöjjenek-menjenek.

6. Olvasás

Ilyenkor tudatosan odafigyelek és korlátozom a közösségi oldalakon töltött időt. Azt vettem észre magamon, hogy ilyenkor nem hogy segítene, de rosszabb lesz tőle a hangulatom és még mélyebb gödörben találom magam. Felerősödnek a negatív gondolataim és érzéseim. Éppen ezért, ha korábban hetekig (na ilyen szerintem még nem volt) nem is vettem kezembe könyvet, akkor most előveszek olyat, ami abba az irányba tereli a fókuszom, amerre tartani szeretnék. Nekem vannak sztenderd darabok, amiket rongyosra olvasok és imádok. Különösen fontos, hogy este ezekkel a gondolatokkal a fejemben aludjak el. Legyen Neked is egy ilyen listád, amit bármikor elő tudsz venni.

7. Hitrendszer munka

Amikor magam alatt vagyok, megjelennek a negatív gondolatok is. A ThetaHealing® technikának köszönhetően leások ezeknek az érzelmi gyökeréig és lecserélem őket.

8. Filmek

Már vagy 10 éve nincs tévém, de ez az az időszak, amikor képes vagyok akár több évadnyi sorozatot egyhuzamban megnézni. Vagy keresek egy jó filmet. És gondolom nem lep, hogy a filmek között is vannak örök darabok, amiket rongyosra néztem. Készíts Te is egy listát ilyen filmekről.

9. Természet

Ha a természetben lehetek, az mindig megnyugtat. Részben jó kis kompromisszum, amikor nincs kedvem sportolni, mert tempós sétára veszem a kirándulást. Másrészt a színek, formák, illatok elterelik a figyelmemet. Ha esetleg víz is van, az a tuti nyerő, a lárványában teljesen fel tudok oldódik. Általában összekötöm légzőgyakorlatokkal, ami harmóniát teremt a testemben.

10. Írás

Soha nem gondoltam volna, hogy ennyire nyugtató hatással van rám az írás. Amíg írok, összeszedem a gondolataimat. Segít abban, hogy minden kis puzzle darabka a helyére kerüljön. Ha néhány napig nehézségeim vannak az alvással, nem egyszer fordult elő, hogy éjjel 2-3-ig írtam. Mikor lecsukom, a laptop tetejét, a korábbi érzések és gondolatok úgy tűnnek el, mint a levegő egy leeresztett lufiból. Nem véletlen, hogy megalkottam a Gyógyító írás workshopomat.

+1 Kapcsolódni másokkal

Alapvetően introveltált vagyok. Ez azt jelenti, hogy szeretek időnként egyedül lenni. Sőt ahhoz, hogy feltöltődjem, egyedül, de legalábbis nyugiban kell lennem. Éppen ezért, amikor magam alatt vagyok, a szenvedést is inkább egyedül teszem. Mert nagy lelkizések ilyenkor nekem szintén nem tesznek jót. Viszont mostanában elkezdtem ebben másképp működni. Szerencsére van olyan ember az életemben, akivel rengeteget nevetünk együtt. Ilyenkor ez az a típusú kapcsolódás, ami képes kibillenteni.

Amint látod, a lehetőségeid tágak. Ha van olyan, amit még nem próbáltál ki, akkor csak bátran! És a listát tovább bővíteni ér! Sőt örömmel olvasnám a Ti tippeiteket, ha kedvet érzel hozzá, írj nekem a miskeianiko.psy@gmail.com címre.

Miskei Anikó

Points of You™ Practitioner,
Pszichológus,
ThetaHealing® konzulens

2 Replies to “Mit csinál egy pszichológus, amikor maga alatt van?”

  1. Kedves Anikó!

    Nagyon örülök,hogy munkahelyet váltott!
    Amikor együtt dolgoztunk is nagyon kedves ,ès mosolygós volt,a mellett hogy közvetlen. 🙂

    El se tudnám kèpzelni ,hogy van olyan ,hogy rossz kedvű.

    Gyermek koromban megerőszakoltak,ezután kucsit zárkózottabb lettem ,ès ìrtóztam az emberi èrintèstől.
    Jobban elvoltam az állatokkal,mint az emberekkel.
    Nyìlván ez hamar feltűnt a szüleimnek,ès a pedagógusaimnak.
    A volt logopèdusomnak sikerült a leginkább a közelembe fèrkőznie,ki azt tanácsolta kezdjek el naplót ìrni.
    Kèsöbb ,mikor már a közèpsulit tapostam ez a napló mentett meg egy nagyobb terjedelmű fogalmazás ìrásától.
    Ám mióta regènyeket is irogatok nagyon sok “rajongóm” lett.
    Egyèbkènt nekem a rajzolás,szobrászat,olvasás ,ès kirándulás segìtett mèg.
    [Bükk fa levelei olyan illó olajat bocsátanak ki ,ami nyugtató hatású.]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*