Stressz és burnout kezelése pszichológussal

Az elhúzódó stressz könnyen alakulhat szorongássá

Mindenki életében vannak stresszel teli, nehéz, terhelt időszakok. Ezek átmenetileg hatással lehetnek életünkre. Sem a testünk, sem pedig mentálisan nem arra vagyunk kitalálva, hogy hosszú távon és folyamatosan ki legyünk téve stresszoroknak.

A stresszoldás fontossága

Minél inkább képesek vagyunk odafigyelni testünk jelzéseire, kapcsolataink ápolására és a minket körülvevő környezetre, annál ellenállóbbak vagyunk a stressz káros formájával szemben. Táplálkozzunk megfelelően, mozogjunk, töltsünk időt a szabadban. Emellett kiemelten fontos, hogy személyesen is találkozzunk a számunkra fontos emberekkel. Alakítsuk olyanná az otthonunkat, ahova szívesen térünk haza. És rendszeresen vizsgáljuk felül, hogy a munka, amit végzünk és a munkahelyünk mennyire támogatják az elégedettségünket az életünkkel.

A kezeletlen munkahelyi stressz következménye sok esetben a burnout

A hosszan elhúzódó stressz a munka során kiégéshez, más néven burnout szindrómához vezet.

A munkahelyi kiégést érdemes abban a fázisában elcsípni, amikor elkezdünk frusztráltakká válni. Máskülönben a helyzet tovább romlik és megérkezünk az apátia szakaszába. Innen pedig nem kell sok az intervenciós szakaszhoz, amiből már csak szakember segítségével lehetséges kilábalni. Jellemzően eddigre betegségekkel és különböző függőségekkel kell szembenéznünk.

Miben segíthet a pszichológus stressz és burnout esetén?

A pszichológus abban segít stressz esetén, hogy javuljon a lelki ellenálló-képességünk. Ezt hívjuk rezilienciának. Illetve olyan megküzdési módokat sajátíthatunk el, amik segítenek építő módon megküzdeni a fellépő stresszel szemben.

A kiégés esetén a pszichológussal közösen feltérképezhetjük, hogy éppen melyik fázisban tartunk. És a fázisnak megfelelő megoldási stratégiát hozhatunk létre.

Miskei Anikó

Pszichológus

0620 513 2971

Kimerültség jelei és következményei

 

  • nem tudsz tisztán gondolkodni
  • ez már túlmutat a stresszen
  • étkezésben hajlamos vagy az egészségtelen változatokhoz nyúlni (csokoládé, chips…)
  • alvási nehézségekkel küzdesz (elalvás nehézsége, éjjeli megébredések, forgolódás, fáradtan ébredsz)
  • kiszáradt ajkak
  • hanyagolod a testmozgást
  • hangulatod változékony

Amint látod, a kimerültség elsősorban a testedet érinti. Amennyiben elkezdesz odafigyelni az étkezésedre, a testmozgásra és a pihenésre, könnyen változik.

Viszont ha nem foglalkozol vele, krónikus fáradtsággá válhat és összefüggésbe jöhet a kiégéssel is.

Az idegrendszered regenerálódására és az igazán mély, pihentető relaxálásra kiválóan alkalmasak az Access Bars® kezelések. (Kattints a képre a részletekért)

A burnout jelei

Fizikai

 

 

  • kimerültség és fáradtság a nap során
  • gyengébben működő immunrendszer, gyarkrabban előfordló betegségek
  • gyakor fejfájás és izomfájdalom
  • étkezési (nagyobb étvágy/étvágytalanság) és alvási szokások (elalvási nehézség, álmatlanság) megváltozása

Érzelmi

 

 

  • kudarc és önkételkedés érzése
  • tehetetlenség, beragadás, legyőzöttség érzése
  • elválasztottság, magányosság érzése
  • motiváció hiánya
  • növekvő cinizmus, kilátástalanság
  • csökkenő elégedettség és teljesítmény érzése

Vislekedéses

 

 

  • felelősség elkerülése
  • izoláció másoktól
  • halogatás, több időbe telik a feladatok elvégzése
  • étel, alkohol és drogok használata a helyzettel való megküzdéshez
  • kimaradás a munkából vagy hajlandóság a késésre, korai távozásra

 

 

A kiégés 5 szakasza

 

1. Lelkesedés

Általában ebben az állapotban kezdesz bele úgy projektbe vagy munkába. De kevesen vannak, akik tudatosan tesznek azért, hogy fenn is tartsák ezt az állapotot

2. Stagnálás

Amint csökken a lelkesedésed, kezd Benned megjelenni időnként az elégedetlenség. Már nem ötletelsz éjjel-nappal a lehetőségeken, ehelyett a problémák kerülnek fókuszba.

3. Frusztráció

Itt megjelennek a testi tünetek: fejfájás, gyomorpanaszok. Álmatlansággal küzdesz és elkezdődnek az alvászavarok. Folyamatosan feszült vagy. Nem látod az erőfeszítéseid eredményét. Ha ebben a szakaszban nem keresel segítséget, komollyá válhat a baj.

4. Apátia

Egy időzített bombán ülsz. Érzelmileg a közömbösség, kiábrándultság jellemez. Mindenben a legrosszabbat látod. A kezdeti kompenzációk elkezdenek függőségbe válatni. Már csak idő kérdése az összeomlás, amennyiben nem változtatsz drasztikusan.

5. Intervenció

Itt már nem működnek a módszerek/technikák és praktikák. Szakemerek kellenek. Hiszen ekkora betegségekkel, függőséggel küzdesz. Sokszor azt is megkérdőjelezed, van-e értelme az élned.

Kiégés okai

Munkából adódó

 

  • úgy érzed, hogy egyáltalán nincs vagy csak kevés kontrollod van a munkád felett
  • a munkád elismerésének a hiánya
  • nem egyértelmű vagy túlságosan nagy követelményeket nyújtó munkahelyi elvárások
  • monoton vagy kihívást nem jelentő munka végzése
  • kaotikus vagy nagy nyomással bíró munkakörnyezet

Életmódból adódó

 

  • túl sok munka anélkül, hogy másokkal találkoznál személyesen vagy pihennél
  • a közeli, támogató kapcsolódások hiánya
  • túl sok felelősséget veszel magadra anélkül, hogy segítséget kérnél másoktól
  • nem alszol eleget

Személyiségből adódó

 

  • hajlandóság a perfekcionizmusra, semmi sem elég jó
  • önmagadra és a világra vonatkozó pesszimista látásmód
  • kontroll szükséglete, nem szívesen delegálsz (az a biztos, amit én csinálok meg)
  • megfelelési kényszer

Időpont foglalás

60 perc/alkalom

15.000 Ft/alkalom

Budapest

Karinthy Frigyes út 14. fsz. 3.